Rehab Blog

Blog megváltozott munkaképességűeknek és mindenkinek szól, akit érdekel ez a téma. Ha kérdéseid vannak, amiket nem mersz feltenni, itt megteheted! Ha sikeres vagy, és nem mondhatod el senkinek, itt megteheted! Ha munkáltató vagy, és nem tudod, merre indulj el, itt megmutatjuk! Ha munkáltató vagy, és már megtaláltad a te emberedet, mi bemutatjuk! Célunk egy olyan blog működtetése, mely nemcsak tájékoztat, hanem új munkahelyek születéséhez is hozzájárul.

Ne maradj le rólunk!

Partnereink

 

lathatatlan_logo.jpg

salvavita_logo.jpg

 

fbm logó.png

 

Mik is azok a taktilis jelek?

2014.10.08. 11:56 koordinátor

Bizonyára sokunknak feltűnt már, hogy különösen a fővárosban, forgalmasabb helyeken, az útkereszteződésekben, járdákon, átkelőhelyeken érdekes, az utca szintjéből kiemelkedő aszfaltgömbök, redők, csíkok vannak az utca burkolatán. Ezek az un. taktilis jelek, amik segítik a vakokat, gyengénlátókat a közlekedésben. Ezek a vezetősávok többféle jelentéssel bírnak, azaz veszélyes útszakaszra hívják fel a figyelmet, illetve arra, hogy merre lehet biztonsággal haladni. A taktilis jelek általában színben is jól elkülönülnek a környező útburkolattól. A vakok és gyengénlátók biztonsággal tudják ezeket a jeleket használni, értelmezni.

taktilis jelek0_1.png

Forrás: urbanista.blog.hu

RehabJobosokként kíváncsiak voltunk arra, vajon előírja-e valamilyen jogszabály, előírás  azt, hogy hol kötelező ilyet építeni, illetve az új utakat, járdákat  vagy azok felújítását már csak ezek kialakításával lehet végezni? A BKK Sajtókommunikációs Irodájától kaptuk meg erre e-mailben a választ, melyet nem a teljesség igényével közlünk:

Az alábbi rendelet figyelembevételével dolgoznak:

,,A 253/1997. (XII. 20.) Kormányrendelet – az országos településrendezési és építési követelményekről (OTÉK) című jogszabály 2012. áprilisi állása szerint:

 „61. § (2) A járófelületen alkalmazott rács (pl. taposórács, lépcsőfok) legfeljebb 20 X 20 mm osztású lehet. Menekülési útvonalon nem alkalmazható rács.

(3) Akadálymentes közlekedés céljára az építmények belső közlekedőit és tereit összefüggő csúszás- és süppedésmentes padlóburkolattal kell ellátni, a vakok és a gyengénlátók számára eligazodást segítő kitapintható padlóburkolatot és optikai vezető sávot is kell tervezni és létesíteni.”

Kültéri vezetősáv-kialakítására az MVGyOSz (Magyar Vakok- és Gyengénlátók Országos Szövetsége) 2009 novemberében állásfoglalást adott ki. Tekintettel az ügy széleskörű érintettségére, a MVGyOSz képviselőivel külön egyeztetéseket is folytattak.

,,Ezekben a rendeletekben és ajánlásokban foglaltak szerinti kialakítást minden közterületet érintő munka (közműépítési munkák is) esetében előírjuk a beruházó és a kivitelező részére, amikor az útpálya vagy járda akadálymentesítéssel illetve taktilis jelzéssel még nem átépített része kerül bontásra és helyreállításra."

Azt is megkérdeztük,hogy tudnának-e pár példát mondani arra, a Fővárosban jelenleg hol építenek ki ilyen burkolatokat?

 Jelenleg útfelújítások kivitelezése és taktilis jelek beépítése folyik a következő területeken:

  • a VIII. kerületben a Mátyás téren;
  • a III. kerületben a Bojtár utcában, a Csillaghegyi úton, a Törökkő utcában, az Ezüsthegyi úton, a Mátyáshegyi úton és a Donát utcában;
  • az 1-es és a 3-as villamos felújítása során a megállókban;
  • és Budai fonódó villamoshálózat kialakítása során.

 

Manapság már több cég foglalkozik olyan burkolatok gyártásával, amelyek a taktilis jelek kialakításához igen alkalmasak, mi több olyan tulajdonságokkal is bírnak, amelyet más „hétköznapi” közlekedők is jól használhatnak, mert például csúszásmentesek. A beruházók és kivitelezők munkájának ma már elengedhetetlen része, hogy az akadálymentesítés ezen részét is figyelembe vegye.

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://rehabjob.blog.hu/api/trackback/id/tr886769839

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.