Rehab Blog

Blog megváltozott munkaképességűeknek és mindenkinek szól, akit érdekel ez a téma. Ha kérdéseid vannak, amiket nem mersz feltenni, itt megteheted! Ha sikeres vagy, és nem mondhatod el senkinek, itt megteheted! Ha munkáltató vagy, és nem tudod, merre indulj el, itt megmutatjuk! Ha munkáltató vagy, és már megtaláltad a te emberedet, mi bemutatjuk! Célunk egy olyan blog működtetése, mely nemcsak tájékoztat, hanem új munkahelyek születéséhez is hozzájárul.

Ne maradj le rólunk!

Partnereink

 

lathatatlan_logo.jpg

salvavita_logo.jpg

 

fbm logó.png

 

,,Minimális kedvezmény, maximális segítség" - zuglói Neumann Szakközépiskola

2014.10.21. 13:39 koordinátor

Ha most lennék tizenéves, nagyon szeretnék a zuglói Neumann Szakközépbe járni, és nem csak akkor, ha valamilyen testi bajom, fogyatékosságom lenne, hanem egyébként is. Mert az iskola szelleme olyan, hogy egy életre szóló emberi tartást ad. Mert a fogyatékkal élő diákot nem kegyelemből tartják, hanem bátorítják és arra nevelik, igenis küzdjön azért, amit ki tud hozni magából, mint bárki más. Együtt vannak az ép tinik a hátrányból indulókkal, és nagyon is sokat tanulnak egymástól. Amúgy pedig, mint bármelyik más középiskolában, lehet együtt „hülyéskedni” is.3.1.Infrastruktura_integracio_infrastruktura_integracio.jpg

Ennek a szellemnek az életben tartásához pedig egy olyan igazgató kell, mint a számomra meglepően fiatal Fenyvessy Gábor. Az iskoláról, a nevelési elvekről és még sok más dologról beszélgettünk.

- Az iskolát kijelölték erre a feladatra, hogy fogadjon fogyatékos – látás-, hallássérült, mozgáskorlátozott – diákokat, vagy így alakult?

- Kijelölésről nincs szó. De iskolánkban a fogyatékkal élő diákok foglalkoztatásának már két évtizedes hagyománya van. Az iskola egyébként 1988-ban kezdte meg a működését. Az akkori fenntartó, a Fővárosi Tanács egy modern oktatási koncepciót akart bevezetni, létrehozni egy, a számítógépes oktatásra specializálódott középiskolát.

Ez ekkor még teljesen új dolog volt, mi voltunk az elsők. Fontos volt az is, hogy itt Zuglóban nagy hagyományú gyógypedagógiai intézetek működtek már akkor is, akikkel jó együttműködés alakult ki. Épp ezért az első fogyatékkal élő diákunk is egy Zuglóban tanuló vak diák volt, akit a Vakok Intézetéből ajánlottak nekünk, meg természetesen neki is minket. Érdekelte a számítástechnika, így kezdett hozzánk járni 1991-ben. Aztán az igények mentén folytatódott a sajátos nevelési igényű diákokkal való foglalkozásunk. A másik híres zuglói iskolából, a Mozgásjavító Intézetből is fogadtuk azután gyerekeket. Később bővült a kör a siketekkel és nagyothallókkal. (Alapító okiratunk szerint ép értelmű, ép intellektusú, testi vagy érzékszervi fogyatékkal élő, illetve tanulási zavarral rendelkező fiatalokat fogadhatunk be.)

Egyértelművé vált számunkra, hogy a számítástechnika az a terület, ahol ezek a fiatalok az itt szerzett tudásukat könnyebben tudják a korlátozott lehetőségekkel egyeztetni, ha majd munkát keresnek. Ez a tapasztalat is megerősített minket abban, hogy mind emberileg, mind pedagógiailag jó úton járunk. Az akkori, alapító igazgatónk, Gergely András igazgató úr kezdte ezt befogadó szemléletet megvalósítani. Én 2005-től követtem őt a vezetői poszton.

Amikor a törvényi szabályozás szintjéig is eljutott, hogy vannak sajátos nevelésű igényű diákok, akikkel foglalkozni kell, nálunk ez már rég működő gyakorlat volt, már érettségiztek is az ilyen diákjaink.

- Elsősorban a tapasztalatból szerezték a tudásukat, hogy miképp kell ezeknek a diákoknak az igényeihez igazodni, kezelni őket pedagógiailag, módszertanilag. Nem is beszélve a diák közösség, a szülőkkel való együttműködés dolgairól.

- Azt nyilvánvalóan észrevettük, hogy önmagában a jó szándék, a pedagógiai attitűd fontos, de szakmailag még több speciális módszertani ismeretre is szükség van. Egyfelől szakmódszertani, gyógypedagógiai jellegű ismeretekre, másfelől azt „megtanulni”, mi az integráció és inklúzió közötti kapcsolat, átmenet.

- A gyógypedagógiai ismeretek megszerzését értem. De mi a különbség integráció és inklúzió között a pedagógia területén?

- Ez két különböző fogalom. A kezdetekben minket is és az összes többi iskolát, aki befogadó intézmény volt, az integráció elve vezetett. Vagyis az eddig legnagyobbrészt szegregált intézményben tanuló gyerek többségi intézménybe került, és reméltük, hogy alkalmazkodik, hiszen a tudásunk és szemléletmódunk is azon alapult, hogy muszáj ezt tennie, hiszen a felnőtt világ is ezt követeli meg majd, ha kikerül az iskolából. Az inklúzió másképp közelít. Olyan befogadó környezetet akarunk és tudunk nyújtani, alakítani, szervezni, ami a maga humán erőforrásával, tárgyi hátterével, módszereivel képes a hozzánk jövő fogyatékkal élő diákot eljuttatni az érettségiig, szakmai végzettségig, miközben praktikus, a munkaerőpiacon is alkalmazható tudást, attitűdöt fejleszt.

- Tulajdonképpen a mottójuk: „minimális kedvezmény, maximális segítség” alapgondolata ugyanaz, mint az inklúzió elve. Minden létező - fent említett - segítséget megadni ahhoz, hogy a különböző fogyatékossággal élő gyerek a maga korlátaival együtt teljesíteni tudja mindazt, amit az osztálytársai.

- Igen. Szó sincs arról, hogy idejön a diák és sok elnézéssel, engedménnyel eljuttatjuk majd valahogy a végzésig. Nem ez a cél, hanem a tananyag minél magasabb szintű elsajátítása, a személyes kompetenciák fejlesztése. És ez nem csupán a tanulást elősegítő dolgokat jelenti, hanem a sportolásban (vak diákjaink például karatézhatnak, van csörgőlabda edzés is), a szabadidős tevékenységekben, kulturális programokban való részvételt is.Fontos alapelv számunkra, hogy diákjaink ne csak a szakmájukban legyenek eredményesek, hanem nyitottak legyenek és tájékozottak más területeken is. Az, hogy az új iránti vágy és az innováció jelen van a gyerekek szemléletében, ez nagy érték a számomra.

- Az elmúlt húsz évre visszatekintve, amióta befogadják a fogyatékos diákokat, mik a tapasztalatok, hogyan működik az integráció, illetve inklúzió, hogyan sikerül a diákoknak?

- Ahogy sorsokat, emlékeket idézünk fel a számtalan sikeres életút, pozitív történet juthat eszünkbe. Olyan is volt nyilvánvalóan, hogy egyéb okoknál fogva ez nem sikerült. Ennek oka fakadhatott a gyerek személyiségéből, a szülői, családi akarat, háttér esetleges problémáiból.

- Hány diákjuk van évről-évre, és ebből mennyi a különböző fogyatékossággal itt tanuló fiatal?

- A tanulói létszám 600 feletti, és ebből a szakértői bizottságok határozatával rendelkező diákok száma 50-60 fő körül van. Az utóbbi években tanulási, részképességzavarral rendelkező diákok is tanulnak nálunk: diszlexiás, diszkalkuliás, diszgráfiás tanulókat is fogadunk.

Beszéltünk arról, hogy az ép és fogyatékos diákok együtt tanulásának, közösségének számos előnye van. Ráadásul példa van arra is, hogy ennek kézzel fogható haszna is lett. Épp az akadálymentesítés, esélyteremtés gondolata – ami az Önök iskolájában nyilvánvalóan kiemelkedő módon van jelen – hatalmas sikert hozott több ép diákjuk és így iskolájuk számára. Ragyogó eredményeket érnek el itt tanult fogyatékos diákjaik a számítástechnika területén. Mesélne erről?

-  Már 1995-ben és 1996-ban Ifjúsági Világdíjat nyertek neumannos diákok a vak tanulóknak fejlesztett informatikai alkalmazásukkal. Zsombori Balázs diákunk pedig 2013-ban ért el hazai és nemzetközi sikereket a PictoVerb programjával. Ez egy olyan alkalmazás, ami a kommunikációjukban akadályozottakat segíti. Nyilvánvaló, hogy a befogadó szemlélet, esélyteremtő környezet inspirálta őt ötletének kifejtésében, megvalósításában.

Pál Zsolt vak diákunk tanári diplomát szerezve jött vissza hozzánk tanítani. Több egykori SNI diákunk vezető IT szakemberekké váltak. Ócsvári Áron vak diákunk a NASA-nal is járt tanulmányúton, innovációs díjat is nyert informatikai fejlesztésével.

- Mi az, amire büszke, mint igazgató?  

- A „Neumann” hírnevére, az iskola innovatív szellemiségére. Arra, hogy a tehetséggondozásban és az esélyteremtésben egymást erősítve egyaránt sikereket érünk el. Fogyatékkal élő diákjainknak is olyan tudást tudunk adni, amivel megállják a helyüket. A diákok között megvalósul a kölcsönös bizalom a mindennapi diákéletben. A neumannos diákok a tolerancia fogalmát, az esélyegyenlőség szemléletét a mindennapi gyakorlatban, természetes módon élik és tapasztalják meg.

A bejegyzés trackback címe:

https://rehabjob.blog.hu/api/trackback/id/tr386813713

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.