Bizonyára sokunknak feltűnt már, hogy különösen a fővárosban, forgalmasabb helyeken, az útkereszteződésekben, járdákon, átkelőhelyeken érdekes, az utca szintjéből kiemelkedő aszfaltgömbök, redők, csíkok vannak az utca burkolatán. Ezek az un. taktilis jelek, amik segítik a vakokat, gyengénlátókat a közlekedésben. Ezek a vezetősávok többféle jelentéssel bírnak, azaz veszélyes útszakaszra hívják fel a figyelmet, illetve arra, hogy merre lehet biztonsággal haladni. A taktilis jelek általában színben is jól elkülönülnek a környező útburkolattól. A vakok és gyengénlátók biztonsággal tudják ezeket a jeleket használni, értelmezni.
Forrás: urbanista.blog.hu
RehabJobosokként kíváncsiak voltunk arra, vajon előírja-e valamilyen jogszabály, előírás azt, hogy hol kötelező ilyet építeni, illetve az új utakat, járdákat vagy azok felújítását már csak ezek kialakításával lehet végezni? A BKK Sajtókommunikációs Irodájától kaptuk meg erre e-mailben a választ, melyet nem a teljesség igényével közlünk:
Az alábbi rendelet figyelembevételével dolgoznak:
,,A 253/1997. (XII. 20.) Kormányrendelet – az országos településrendezési és építési követelményekről (OTÉK) című jogszabály 2012. áprilisi állása szerint:
„61. § (2) A járófelületen alkalmazott rács (pl. taposórács, lépcsőfok) legfeljebb 20 X 20 mm osztású lehet. Menekülési útvonalon nem alkalmazható rács.
(3) Akadálymentes közlekedés céljára az építmények belső közlekedőit és tereit összefüggő csúszás- és süppedésmentes padlóburkolattal kell ellátni, a vakok és a gyengénlátók számára eligazodást segítő kitapintható padlóburkolatot és optikai vezető sávot is kell tervezni és létesíteni.”
Kültéri vezetősáv-kialakítására az MVGyOSz (Magyar Vakok- és Gyengénlátók Országos Szövetsége) 2009 novemberében állásfoglalást adott ki. Tekintettel az ügy széleskörű érintettségére, a MVGyOSz képviselőivel külön egyeztetéseket is folytattak.
,,Ezekben a rendeletekben és ajánlásokban foglaltak szerinti kialakítást minden közterületet érintő munka (közműépítési munkák is) esetében előírjuk a beruházó és a kivitelező részére, amikor az útpálya vagy járda akadálymentesítéssel illetve taktilis jelzéssel még nem átépített része kerül bontásra és helyreállításra."
Azt is megkérdeztük,hogy tudnának-e pár példát mondani arra, a Fővárosban jelenleg hol építenek ki ilyen burkolatokat?
Jelenleg útfelújítások kivitelezése és taktilis jelek beépítése folyik a következő területeken:
- a VIII. kerületben a Mátyás téren;
- a III. kerületben a Bojtár utcában, a Csillaghegyi úton, a Törökkő utcában, az Ezüsthegyi úton, a Mátyáshegyi úton és a Donát utcában;
- az 1-es és a 3-as villamos felújítása során a megállókban;
- és Budai fonódó villamoshálózat kialakítása során.
Manapság már több cég foglalkozik olyan burkolatok gyártásával, amelyek a taktilis jelek kialakításához igen alkalmasak, mi több olyan tulajdonságokkal is bírnak, amelyet más „hétköznapi” közlekedők is jól használhatnak, mert például csúszásmentesek. A beruházók és kivitelezők munkájának ma már elengedhetetlen része, hogy az akadálymentesítés ezen részét is figyelembe vegye.